-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48783 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

هدايتي كه در آية 97 سورة مباركه اسرأ آمده، چه نوع هدايتي است و چگونه انجام ميگيرد تا به كسي ظلم نشود؟ و منظور از خدا گمراه ساخت چيست؟

يكي از نكتههايي كه در قرآن، بارها بيان شده اين است كه هدايت و گمراهي به خداي متعال، نسبت داده شده است; البته بايد توجه داشت كه آزادي و ارادة انسان نيز يك اصل قطعي قرآني است و اجبار در دين، پذيرفته نيست. جمع اين دو نكته، به اين صورت است كه بگوييم: انسان به علت آزادي و مسئوليتي كه دارد، خودش مسير زندگي و حركتش را انتخاب ميكند و پس از تبيّن غيّ از رشد كه رسالت پيامبران الهي است، اين انسان است كه با انتخاب خود، كافر و يا شاكر ميشود. خداي متعال هم به لحاظ تشريعي، ايمان وهدايت را از همه خواسته، ضمن آن كه هدايت عمومي او شامل همة موجودات شده است، ولي اگر كسي با اختيار خود گمراهي را برگزيد و ظالم شد، اين قطعي است كه توفيقهاي بعدي الهي از او گرفته ميشود، و در واقع او خودش زمينه ساز محروميّتهاي بعدي خود ميباشد: وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّـَـلِمِينَ;(ابراهيم، 27.) تعبير به ظالمين، بهترين قرينه، براي اين ادعا است; يعني تا كسي به ظلم و ستم، آلوده نشود، نعمت هدايتهاي بعدي و خاصّ الهي از او گرفته نخواهد شد، امّا پس از آلودگي به ظلم و بيدادگري، نور هدايت الهي از قلب او بيرون ميرود و اين، عين اختيار و آزادي اراده است.

بر اين اساس به هيچ كس ظلم نميشود.(تفسير نمونه، آيت الله ناصر مكارم شيرازي، ج 10، ص 338، دار الكتب الاسلاميه.)

بنابراين گمراه ساختن هنگامي كه به خداي متعال، نسبت داده شده است، به معناي رايج نيست، بلكه به معناي مجازات و مكافات عمل است كه اگر كسي با توجّه به اختيار خود، راه گمراهي را برگزيند، نتيجة عمل او اين است كه گرفتار گمراهي بيشتري خواهد شد و اين مكافاتي است كه گريبان او را ميگيرد. و خداي متعال نعمت هدايت را به علت مجازاتش از او گرفته كه ضلالت به معناي عدم هدايت خواهد بود.(تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 1، ص 92، جامعه مدرسين.)

از طرف ديگر، كساني كه در مسير هدايت گام بردارند، خداي متعال توفيقهايشان را دو چندان كرده هدايتهاي بعدي را شامل آنها ميكند.(وَالَّذِينَ اهْتَدَوْاْ زَادَهُمْ هُدًي، محمد، 17.) و بر اين اساس است كه چون خدا، زمينه و توفيق هدايت را فراهم نموده، هدايت به او نسبت داده ميشود و در مقابل چون افرادي زمينة توفيق الهي را در خود از بين ميبرند، گمراهي را به خدا نسبت ميدهيم كه به معناي محروميّت از هدايت است; البته اين معنا به معناي گمراه ساختني كه با اراده و اختيار انسان منافي باشد، نيست; نتيجه آن كه خداي متعال بدون زمينه و از روي اجبار، نه كسي را هدايت و نه كسي را گمراه ميفرمايد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.